Školka: Předškolní vzdělávání
Informace ke vzdělávání bez osobní přítomnosti dětí ve škole:
Každá škola má se zařazením do sítě škol MŠMT ČR schválenou formu vzdělávání, tj. denní, večerní, distanční a kombinované (§25/1 školského zákona). Na tuto formu má zpracován učební plán, hodnocení žáků, vybavení, učebnice, zpracovanou metodiku výuky (i ta je v různých formách odlišná), a to vše je vtěleno do školního řádu. Naše mateřská škola má v zařazení denní formu výuky. Důsledky jsou pro děti takové, že pokud neprobíhá výuka v denní formě ve škole, je veškeré plnění úkolů v současném vzdělávání dobrovolné a v rukách zákonných zástupců.
Milí rodiče,
ocitáme se v nelehké situaci, ale ze všeho špatného může vyplynout i něco dobrého. Tím nejlepším pro vás a vaše děti je jedinečná příležitost vrátit se ke kořenům, k podstatě rodiny a jejího významu pro rozvoj dítěte. Máte možnost trávit s dětmi více času, povídat si, sdílet, pozorovat drobné každodenní pokroky dítěte, které obvykle ani nemáte možnost postřehnout, a radovat se z nich. Máte doma děti v předškolním věku, není tedy nutné (ani vhodné) je cíleně učit, není prospěšné je zatěžovat „školskými úkoly“ (například předkládáním pracovních listů). Dětem i sobě můžete prospět, když se budete inspirovat následujícími doporučeními, která nabízíme:
- věnujte čas cíleně dětem, povídejte si, vyprávějte;
- podporujte děti v samostatnosti (péče o sebe – oblékání, hygiena…);
- zapojujte děti do běžných domácích činností (úklid, vaření, péče o blízké, o květiny, o zvířata…);
- dbejte na pravidelný režim;
- podporujte rodinné rituály spojené s denními činnostmi i významnými událostmi (rituály před spaním, vítání a loučení, oslava tradic a výročí…);
- zapojte se aktivně do hry dítěte (stavebnice, skládanky, hry „na něco“…);
- s dětmi čtěte, každý den, o přečteném si povídejte, pokládejte dětem k přečtenému otázky;
- společně zpívejte, kreslete, malujte, modelujte, hýbejte se, hrajte společenské hry;
- využijte získaný čas pro činnosti s dětmi, které jindy odkládáte, nestíháte (logopedická cvičení, sebeobslužné činnosti, pohybové aktivity…);
- povídejte si s dětmi i o současné situaci, děti se potřebují orientovat v tom, co se kolem nich děje, když se samy ptají, komentují, poskytněte jim přiměřené informace, je to pro ně důležité.
Kreativitě se meze nekladou. Dětství je krátké, jedinečné a neopakovatelné. Využijme nabízené příležitosti k tomu, abychom si uvědomili, co je pro nás důležité. Naše děti si to rozhodně zaslouží, a to nejen v době nouzového stavu. Díky Vám všem.
Mgr. Hana Splavcová, Národní pedagogický institut České republiky